firearmstands.com
Feszty Masa festménye Gonzága Szent Alajosról A megkülönböztetés arra hív, hogy minden olyan szabálytól is szabadon eltérjünk, amely látszólag Isten nevében kötelez égő és egyéb áldozatokra. Arra hív, hogy az egyetlen parancsot, a szeretet útját kövessük, az egyetlen utat, amely az igazi életre vezet. Amint azt a Jézust kérdező írástudó összefoglalja: " »Jól van, Mester! Helyesen mondtad, hogy egy az Isten, és nincs más rajta kívül; és hogy őt szeretni teljes szívből és teljes értelemből és teljes lélekből és teljes erőből, a felebarátot pedig úgy szeretni, mint önmagunkat – többet ér minden égő és egyéb áldozatnál. «" (Mk 12, 32-33). Ezt nevezi Ignác indifferenciának (közömbösségnek) minden olyan társadalmi, családi vagy más természetű nyomással szemben, ami korlátozná a hajlandóságunkat, hogy útra keljünk, és egyedül a Szentlélek útmutatására bízzuk magunkat. A szabadulás nem más, mint egy megtérési folyamat, amely során az Atya irgalmas szeretetének megtapasztalása lehetővé teszi, hogy a bocsánatot nyert bűnös felkészüljön arra, hogyan szeresse ezentúl felebarátját mint önmagát, és miképp figyeljen a Fiú hívására, hogy felajánlja önmagát az Evangélium örömhírének hirdetésére.
Eközben Rudolf a mantovai herceggel Solferino birtoklásáért pörlekedett. Alajos először csak egy sornyi – anyjának írt – levéllel avatkozott az ügybe. Anyja egyébként a területi viták ügyében még Prágába is elment a császári udvarba. A viszályt azonban nem sikerült rendezni. Ekkor a mantovai herceg anyja azt javasolta, hogy Alajos legyen a döntőbíró. A rend általános főnöke elfogadta az ajánlatot, és megengedte, hogy Alajos hazatérjen, s ott a helyszínen oldja meg a vitás kérdéseket. Az, hogy az alig húsz éves fiatalembert bízták meg ezzel a feladattal, világosan mutatja, mekkora tekintélyt élvezett a családi körben. A közvetítés sikere tényleg nem maradt el, és helyreállt a béke. (Alig három évvel később azonban Rudolf erőszakos halállal meghalt, és egyik öccse lépett a helyébe. ) Alajos így szerencsésen megoldotta mindkét nehéz feladatát, amelyek miatt Lombardiába jött. Most visszahívták Rómába, hogy ott a Római Kollégiumban, a rend központi tanulmányi intézetében folytassa teológiai tanulmányait.
A pestisesek önkéntes mentése mellett betegsége idején is bizonyságot tett nemes lelkéről és bátorságáról, ami egész életét jellemezte. Erős hitére utalnak az anyjához írt levelei, melyekkel fölkészítette őt közeli halálára. Amikor megtudta, hogy hamarosan meghal, azt hangoztatta, hogy örömmel megy, egyik társát pedig, aki látogatóba érkezett hozzá, azzal fogadta: "Jó hírt kaptam: nyolc napon belül meghalok", és arra kérte, énekeljék együtt a Te Deumot. Emlékezete [ szerkesztés] Az ifjúság egyik példaképeként szokás ábrázolni, bár a többi szenthez képest gyakran túlzottan lágy, jámbor és színtelen egyéniségként tüntetik fel, dacára az életéből ránk maradt, nemes jellemet és határozott világnézetet tanúsító adatoknak. Jelképei: feszület, liliom és karon ülő kis Jézus; tisztelete Magyarországon leginkább a 18. században virágzott, elsősorban olyan vidékeken, ahol jezsuiták működtek. Szentté avatását a hazai jezsuita kollégiumokban fényes ünnepségekkel köszöntötték, tiszteletére (és a vele együtt szentté avatott lengyel Kosztka Szaniszló (1550–1568) tiszteletére) színjátékokat adtak elő 1727 -ben Kassa, Komárom, Pécs és Trencsén, majd évekkel később Selmecbánya (1731) és Ungvár (1754) gimnáziumainak diákjai is.